Nagyon fontos, hogy kedvet csináljunk a diákoknak az ismeretlen vektorgrafika elsajátítására. Mobil eszközökön sikeres játék, az Angry Birds antagonista figurája, Piggy.
A formáról ◆ A feladatok arculata tudatosan képregényszerű. E műfaj sajátja a szöveg és a kép érthető, átlátható ritmusa. Nem akartam hosszú magyarázatokba bonyolódni: a diák a képekről olvas, értelmez, miközben a „szaknyelvet” finoman adagolja a magyarázat. Itt alakul ki az egérkattintások és gyorsbillentyűk megjelenítésének konvenciója, az összetartozó képi és szöveges elemek buborék-keretezése.
Az alkalmazott betűtípus is a képregények konvencióit követi. Hosszabb szöveget nehéz lenne kézírást utánzó nagybetűkkel olvasni, de ez a tipográfiai kompromisszum meghozható, mivel a képregényszerűséget erősíti.
Kiemelt, narancsszín keretben van a feladat rövid szövege. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy csak egy eszköz, a nyíl használatával szabad dolgozniuk.
A feladatról ◆ Egyszerűnek látszó feladat. Ugyanakkor számos alapfogalom és -folyamat elsajátító a segítségével. Középiskolásokkal közel egy órán át dolgoztunk rajta. A feladat fókuszában a vektorgrafika tárgyakat, objektumokat kezelő természete van. Emiatt a nyíl talán a legfontosabb, leggyakrabban használt eleme eszköztárának. A nyíllal jelölünk ki objektumokat, méretezzük át azokat. De forgatni és nyújtani is ezzel az eszközzel lehet1.
Arányosság ◆ Míg a Word szövegszerkesztőben vagy a CorelDraw programban az objektumok sarkainál arányosan nagyíthatunk, itt fel kell hívjnunk a figyelmet, hogy csak a CTRL2 gomb lenyomva tartása közben érhetjük el ezt a hatást! Rossz gyakorlat bármely programban, hogy a gyerekek két lépésben, vízszintes és függőleges „harmonikázások” során nagyítják az objektumokat. Kiemelt fontosságú az arányosság fogalmát, szemléletét erősíteni!
Manipuláció több tárggyal ◆ A feladatban másolatokat kellett létrehozni a malackáról: ezt a duplikálás, kettőzés paranccsal tudjuk. Természetesen itt is működik a másolás-beillesztés szokásos eljárása (CTRL+C; CTRL+D). Mivel elég gyakran alkalmazzuk a kettőzést, javasolt ennek gyorsbillentyűhöz kapcsolása (CTRL+D).
A nyíllal kapcsolatban fontos megtanítani, hogy a SHIFT-et lenyomva tartva több tárgyat is kijelölhetünk vele. Másik módszer az Inkscape szóhasználatában a terület kijelölése, a grafikai szakirodalomban a gumikeret. Elképzelünk egy téglalapot, amely magában foglalja a kijelölni kívánt objektumokat. Ezt átló irányban a nyíllal megrajzoljuk. A gumikeret, mint egy lasszó, ezek után „rácsattan” az így körbekerített tárgyakra, kijelölve azokat. A kijelölt tárgyak ezután együtt mozgathatóak, méretezhetőek, színezhetőek, törölhetőek, stb. Ez utóbbi műveletet a billentyűzetről, a delete gombbal tanítsuk.
Csoportosítás, csoport szétbontása ◆ Elméletben tisztázzuk a különböző tulajdonságú tárgyelemek csoportjának fogalmát. Hasonlítható ez adott iskolatáskában levő taneszközökhöz, a tornazsákban levő sportfelszereléshez, bármely bonyolultabb használati tárgy alkatrészeihez. Malacka is tárgyakból, részekből áll, melyeket külön rajzoltak majd csoportosítottak alkotója. Feladatunkban szétbontjuk a csoportokat, aztán a részeket külön-külön megfogva, átméretezve, elforgatva, kinyújtva vagy nagyítva létrehozunk más állatkákat: mackót, nyuszit, majmocskát, stb.
Sorrend ◆ Fontos lehet az egyes elemek sorrendje: a rajzolás során ugyanis a létrehozás sorrendjében kerültek egymásra az objektumok. Miután szétbontottuk, elképzelhető, hogy változtatnunk kell ezen. Szükséges változtatás az eszközvezérlő sáv sorrend ikonjaival végezhető. Munka közben nyugodtan változtassák az objektumok színeit is a palettáról.
Tapasztalatok ◆ Jelentős különbségek voltak az egyes korosztályok esztétikai hozzáállásában. A művészetis diákok jó arányérzékkel hozták létre és színezték figuráikat. Az ötödikes korosztály fiú csoportjában csiricsáré színezésű, ijesztő figurák jöttek létre. Sokkal jobban foglalkoztatta őket a dekompozíció, és az extrém összeállítás lehetősége mintsem a megfelelő, értékelhető produktum3.
1A CorelDRAW és Xara Xtreme programokhoz hasonlóan még egyszer kattintunk az objektumon.
2A kontroll kifejezés ellenőrző, szabály alatt tartó jellege kiemelhető a szóbeli magyarázat során. A CTRL gombbal szabályos téglalapot (négyzet), szabályos sokszöget, szabályos ellipszist (kör), szabályos mozgásokat (egyenes vonalú), forgásokat (15°-os) kényszeríthetünk.
3A rajzos szakirodalom ennél a korosztálynál jegyzi meg, hogy ízlésviláguk mélypontján vannak.