Escher (tanári segédlet)

Gyakorlás A második feladat gyakoroltató jellegű. Ismételjük, bevéssük a forgatás, mozgatás, több tárgy kijelölésének és többszörözésének eljárásait.

Ha van rá időnk, a gyerekek rákereshetnek Maurits Cornelis Escher holland grafikus munkásságára. Érdekes lesz számukra a térbeli viszonyok kiforgatása, optikai csalódások és tudatos csalások szempontjából.

A sík csempézése M. C. Escher intarziamintái a sík lefedésének egyedülálló élményét nyújtják. Sokat gondolkodtam, hogyan tanítsam ezt a leckét. Hagyjak-e időt, hogy a gyerekek maguktól fedezzék fel a gyíkocskák közötti viszonyokat? Magyarázzam azt a könnyebbséget, ahogy a program több eljárással is segítheti a transzformációk pontos megvalósítását?

Két nemleges döntést hoztam. Mindkettővel időt nyer az oktató és megerősíti a lecke gyakorló jellegét. A 120°-os elforgatás kérdése előhozható egy jó matematikai képességű csoportban, de az átlag gyermek sokat törné a fejét, míg egyáltalán felismeri az összefüggéseket. A gyíkocskák inkább örvénylő káoszként jelennek meg a szemük előtt, átláthatatlan síkbeli viszonyokkal.

Javaslatom, hogy szóban és szemléltetésben hívjuk fel a figyelmüket, hogy e kis lények pofácskája és vállgödre egymásba simulnak. A fejek egymáshoz viszonyítottan 120°-os forgatásszimmetriában vannak.

Jó, ha az oktató tudja, s a későbbiekben a feladatot egy magasabb szinten, a pontosságra koncentrálva újra előveheti: A CTRL gombbal 15°-os lépésekben forgathatjuk az objektumokat. Másik lehetőség a pontos transzformációra: Az Objektum menüben levő Transzformáció parancs, s ennek hatására jobb oldalt megnyíló panel. Ha ezeket itt, az elején megmutatjuk, feleslegesen bonyolítjuk a feladatot. Emiatt nem is említettem a gyerekeknek. Jó volt nézni azt a feszült koncentrációt, amellyel mozgatták, forgatták a gyíkokat. A gyorsabbak, ügyesebbek egész nagy területeket lefedtek a másolataikkal, melyeket pontosan illesztettek1.

Tapasztalat Mindig akad egy-egy tanuló, aki forgatás és mozgatás helyett nagyítja – sokszor nem is arányosan – az objektumot. Nos, ez az a feladat, amit ezzel a „kis” hibával lehetetlen megoldani.

1Itt viszont nem káros megemlíteni, hogy a billentyűzet nyilaival egészen finoman mozgathatunk. Ezt SHIFT-tel kombinálva nagyobb ugrásokat tehetünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.