Kurzuszáró feladatunkban végre van lehetőségük a gyerekeknek elengedni a fantáziájukat. A képregényen belül külön műfaj a streep1 vagy képregénycsík. Jellemző reprezentánsai az újságokban megjelenő kis sorozatok: Kázmér és Huba, Garfield, Dodó, stb.
Képregények készítésére gyakran használnak illusztrációs programokat, mivel a vektorgrafikus objektumok újrafelhasználható elemek. A feladaton belül elhelyezett példák közül a Garfield az, ahol ezt a végletekig kihasználják: csak a szövegek változnak, a kép minden módosítás nélkül ismétlődik. Egyébként olcsó fogás, ebben a képregényben viszont a lusta macska világát szépen illusztrálja.
Előkészületek ◆ A gyerekeknek vicceket kell gyűjteni. A viccek rövid, csattanós narratívája könnyen adaptálható három-négy kockás képregénycsíkba. Nagyon fontos, hogy papír alapú vázlatot készítsenek, amin – akár pálcikaemberkékkel – már megtervezik a jelenetet. A vázlat fontos a szövegelosztás szempontjából is.
Bátorítsuk őket, hogy keressenek referenciaképeket, tanulmányozzanak képregényeket. A film, a rajzfilm, a képregény külön nyelvezettel rendelkezik. Mindegyikünk olvassa ezt a nyelvet, de „írni” kevesen tudunk vele. Minden nyelv megfigyelésen, gyakorláson keresztül sajátítható el.
Óra elején hívjuk fel a figyelmüket néhány jó példa bemutatásával a cselekmény felépítésére, a szöveg-kép arányra, a buborékok olvasásának szabályaira. Csak azután jöhet a technika.
A lecke két új elemet tartalmaz, melynek leírása megtalálható a feladatban: Zárt és nyitott alakzatok kitöltéssel vagy anélkül és a keretezéshez használatos vágás.
Tapasztalat ◆ Nagyon jó zárás ez a feladat egy rövidebb kurzushoz, szakkörhöz vagy egy hosszabban előkészített sorozathoz. Kiderül, hogy mennyire sajátították el a gyerekek a vektorgrafikus gondolkodásmódot. Sok örömet, elmélyült munkát jelent, hagyjunk rá elég időt!
1Három-négy kockából álló rövid, csattanós (Garfield esetében melankolikus)