Ez az első komplex feladat. Két fejlesztési célja: Az egyszerű alakzatokból, befoglaló formákból való építkezés és a halmazműveletek.
Gondolkodj formákban, foltokban! ◆ Vezessük rá a diákot az elemző gondolkodásra! Nézd meg a referencia-képet, gondold végig, milyen egyszerű síkidomokból tudnád felépíteni! A feladatban nem használunk színeket. Az éles kontraszt, a fekete-fehér kompozíció nem vonja el a figyelmet a céltól, hogy formákban gondolokodjunk.
A bakonybéli Pannon Csillagda arculati elemei közül választottuk az oktatóanyag témáját, az alkotó Dragodán Gábor1 szíves engedélyével. A tréfás kis piktogram kellőképpen egyszerű, hogy az eddig tanultakat alkalmazva az „alien”-t meg tudják rajzolni. Segítségül a rekonstruálás fázisait megörökítő prezentációt is megtekinthetik. Általános iskolában ez jelentősen gyorsította az alkotást, a művészetis osztálynál nem volt rá szükség.
Kör és a téglalap ◆ Kört az ellipszis eszközzel, CTRL-lal kényszerítve rajzolhatunk. A megrajzolás után egy gyűrű alakú fogantyúval lekerekíthetők a téglalap sarkai.
Halmazműveletek ◆ A leckében két alapvető halmazműveletet vezetünk be: az uniót és a különbséget. Az összeforrasztás, unió-képzés segítségével képesek leszünk bonyolultabb sziluetteket kialakítani, miközben egymásba olvadnak a tárgyak.
Ezt a műveletet gyakran összekeverik a gyerekek a csoportosítással. Lényeges különbség, hogy a csoportosítás különféle típusú (színű, körvonalú) tárgyakat fog össze. Az unió viszont egy objektummá olvasztja a tárgyakat. Emiatt később nem is szedhető szét: egyféle kitöltése, körvonala lehet. Csoportosítást tehát akkor végezzünk, ha különféle tulajdonságú tárgyakat akarunk együtt tartani. Az unió eljárás viszont véglegesen összeilleszti a tárgyakat.
A különbségképzés logikája: a felül levő testtel, mintegy késsel, belemarunk az alatta elhelyezkedőbe. A „kés” a művelet után eltűnik.
Sok gyakorlati példát látunk még mindkét művelet alkalmazására. Legfőképpen logó, piktogram tervezésénél használatosak ezen eljárások.
Éljen, alien! ◆ Idegenünk tehát a következőképpen készül: Két egybevágó bóbita, antenna kerül a kör alakú fejre. Az antennákat egy téglalapból és körből, álló helyzetben forrasztjuk össze (unió). Megkettőzzük (CTRL+D) és mindkettőt elforgatjuk. Ezután ráforrasztjuk a fejre. A test és a végtagok lekerekített sarkú téglalapokból unióképzéssel készülnek.
Tilos tábla ◆ Két koncentrikus kört együtt kijelölve alkalmazzuk a különbség műveletet. Célszerű a szemléltetés miatt a felső kört átszínezni. Álló helyzetben egy vékony téglalapot és a körgyűrűt unió-képzéssel összeforrasztjuk. Végül elforgatjuk és rátesszük az idegenre.
Ezután az elkészült táblát feliratozzuk. Bár itt egy új eszköz jelenik meg, annak használatát nem kell külön magyarázni, bevezetni, hiszen csak egy korlátozott funkcionalitású szövegszerkesztő.
Tapasztalatok ◆ Az Inkscape program korábban tárgyalt sajátossága, hogy megjegyzi a rajzeszközök utolsó beállítását. Itt kihasználjuk ennek előnyeit. A lekerekített sarkú téglalapok ismétlése egységes grafikai stílust hoz létre. A leckében felhívjuk a diákok figyelmét a téglalap, az ellipszis alapbeállításaira.
Jól lehet a feladattal tesztelni és fejleszteni a gyerekek arányérzékét. Volt olyan felsős, aki észre sem vette, nem is zavarta, ha az idegen feje óriási vagy a keze lelóg akár az orangutáné. Egy tanulási gyenge diákom rendre összeforrasztotta az elemeket, majd a végén rájött, hogy elrontotta az arányokat. Amikor ezt észrevette, annyira zavarta, hogy nekikezdett még egyszer, és tökéletesen újrarajzolta.
A vektorgrafikában sok galibát okoz a gyerekek ceruzarajzból eredő szemlélete, hogy az összetartozó részeket ugyanazon helyen rajzolják. Gyakran kijelölünk olyan tárgyakat, melyek csak „ott voltak”, s véletlenül beléjük akadunk. Javasolható emiatt, hogy látótávolságban, de külön rajzoljuk az egymással össze nem tartozó elemeket. Példánkban az idegent és az áthúzott táblát.
Általános iskolás gyerekeknél a bemutató prezentáció fontos eleme a szemléltetésnek. Minden korosztálynál nehéz feladat az áthúzott tábla elkészítése. Emiatt érdemes az unió és a különbség létrehozásának folyamatát a feladat előtt néhány folton bemutatni.
Ez a lecke nagyon fontos a későbbiek szempontjából! Házi feladatnak olyan „diszkriminatív” piktogramok tervezését szoktam feladni mint: „Mexikóiaknak belépni tilos!”, „Miki egereknek belépni tilos!”. Talán érthető, hogy miért…
1Dráva-Dekor KFT.