A vektorgrafika foltjai, vonalai formázhatóak! Az agyagozás, gyurmázás hasonlatait alkalmazhatjuk, melyek jellegzetesen térbeli, plasztikus tevékenységek. Síkbeli gyurmázás, formázás? Igen! Ez a leginkább felszabadító módszer, amit sem a rajzoktatásban, sem az informatikában eddig nem használtunk fel!
A technológia, amely az objektumokkal való manipulálás ötletét leképezte a virtuális síkba, hozzátett valamit, amit eleddig a síkgrafikában nem, vagy alig tapasztalhattunk meg. Ki kell jelentenünk, hogy itt igenis van egy olyan újítás, amire hagyományos technikákkal csak térben lennénk képesek. De jelent-e ez valamilyen előnyt a rajzoktatás szempontjából?
Viktor Löwenfeld, osztrák származású amerikai kutató az érzékelés és ábrázolás két alaptípusába sorolja a gyermekeket. A lineáris-rajzos gyermek, a részletek kidolgozásának a rabja. Pontos megfigyeléseket végez a részletek tekintetében, azokat végletekig tökéletesíti. Ő az, aki soha nem tud időre elkészülni, aki legtöbbet csalódik, mert a részletek között nem teremt kapcsolatot a gyakran elvétett arány. Nem áll össze az egész, a képei szétesnek, hiába fektet a részletekbe annyi energiát.
Vele ellentétes a haptikus-plasztikus gyermek, aki az egészből indul ki, majd azt differenciálja.
A hagyományos rajztanítás ez utóbbi módszert követi. A vektorgrafika kitűnő terepe lehet egy e szemlélet kialakításának. Nem félj, nem kell radírozni, kidobni, újrakezdeni! Találd meg a formát, csak azután dolgozd ki a részleteket!