1982-ben mutatták be az USA-ban a Tron, avagy a számítógép lázadása című filmet. Maga a film a Disney “kísérlete” volt egy újszerű vizuális világ megteremtésére. A karakterek koncept-rajzain Moebiusnak, a francia képregény mesterének keze nyoma, a járművek – többek között a legendás, csíkot húzó lightcycle (fénymotor) – Syd Mead látványtervező alkotása.
A videojátékok és a tudományos-fantasztikus műfaj kedvelői között kultuszfilmmé vált opusz a Disney cégnek bukás volt. Túlságosan rétegfilm lett, mondhatnánk azt is, hogy megelőzte korát – igazából mint kalandfilm dramaturgiailag elbukott.
A számítógépbe bekerülő programozó, akinek az a feladata, hogy kiderítse igazát és visszahódítsa a totalitásra törekvő MCP programtól a rendszert, hirtelen egy emberi gondolkodás alkotta digitális világban találja magát egy félresikerült lézeres kísérlet eredményeképpen – melynek hátterében a diktatórikus program áll. Visszajutásában és az MCP legyőzésében két segítőtársa Tron és Yori, a rendszerből felszabaduló két program. Most, utólag újranézve, én is úgy látom, sok elemét készítésének idején sem érthettük: mit tudott akkoriban egy Commodore vagy Sinclair gépen játszadozó vagy BASIC nyelven pötyögő diák a hálózati környezetben használt konzolokról, fájlokról? A PC-korszak előtt…
Egy dolgot ismertünk: TRON a BASIC nyelv egyik parancsszava volt – TRACE ON – nyomkövetés bekapcsolva. A filmben megszemélyesülő védelmi program ugyanezt a nevet kapta, hasonló feladattal.
Az alábbi részlet a ’82-es film újravágott trailere:
Aki többre vágyik, a filmet megnézheti itt.
A film sokféle játékot is megihletett, különösen a fénymotoros jelenet. Aki ki szeretné próbálni magát mint számítógépes gladiátort, íme a Light Cycle 3D nevű játék. Remek osztott képernyős megoldása van kettő vagy akár négy játékosra is, egy billentyűzeten.
A játék beállításai menüpont részletesebben: