Riport a Blender-könyvről

A Dunántúli Református Egyházkerület honlapján jelent meg velem egy riport a Blender-könyvvel kapcsolatban.

Az első „könyved” 2014 őszén jelent meg. Mi ebben a kuriózum?

Egy szabadszoftveres találkozón volt a bemutatója. A gyerekeim azt mondták, vigyek alkoholos filcet a dedikálásra…

Miért éppen alkoholos filcet?

Merthogy elektronikus könyvként jelent meg. Felajánlottam a könyvről szóló előadás után, hogy aki letölti a mobiljára vagy a táblagépére, annak ott, helyben írok néhány köszönő sort a képernyőjére.

Milyen rangja van egy elektronikus könyvnek?

Informatikai témában külföldön teljesen bevett szokás. Van olyan kiadó, aki csak elektronikus könyveket forgalmaz, így kikerülheti a gyors elévülésből, nyomdai átfutásból eredő időveszteséget.

Nyilvánvaló, hogy egy szerzőnek nagyobb presztízst jelent, ha a kötete nyomtatásban jelenik meg. A könyv felrakható a polcra, nem tűnik el, nem merül le az akkumulátora.

Én mégis örültem, hogy a módszerem, gondolataim majdnem tizenkétezer embert találtak meg ezen az úton. Ott van a Magyar Elektronikus Könyvtárban, használják egyetemeken, továbbképzéseken hivatkoznak rá.

Mi a címe?

Inkscape – vektorgrafika mindenkinek. A számítógépes rajzolásról szól, elsősorban azoknak, akik nem szeretnek rajzolni.

 

Úgy tudom, pápai vonatkozásai is vannak…

Igen. Még egyetemre jártam, a szakdolgozatomat készítettem. Kértem egy-két órát, hogy bemutathassam a művészetis diákjaitoknak. Nagyon sokat tanultam tőlük. Később, amikor a Refi tanára lettem, már a könyvet beépítettem a tananyagba a számítógépes grafika órákon. Ez az első téma, amivel találkoznak a grafikusok az óráimon, és több év tapasztalata alapján mondhatom, jól működik.

S most azt hallottuk, hogy új szakkönyved jelent meg.

Igen, az FSF.hu Alapítvány, akik hazánkban a szabad szoftverek népszerűsítésével foglalkoznak, támogatta a következő kötetet is.

Miről szól, kinek ajánlanád a legújabb könyvedet?

A címe: Blender – látvány és animáció. Elsősorban azoknak, akiket érdekel a 3D, az animációs filmek készítése.

A Blender eredetileg egy holland filmstúdió animációs szoftvere volt, amelyet nyílt forrásúvá tettek. Ez azt jelenti, hogy bárki használhatja, átírhatja, fejlesztheti. Hatalmas bázisa van világviszonylatban, és mindent tud, amit az üzleti vetélytársai.

Manapság a 3D hatalmas lehetőség: animációk, speciális effektusok, reklámfilmek, játékok készülnek erre a technológiára alapozva. Ugyanakkor ezek a programok a legdrágábbak és legösszetettebb működésűek a grafikus szoftverek egyébként sem olcsó piacán.

Azt hiszem, vonzó ajánlat, hogy fél millió forintos licencdíj helyett ingyen juthatsz hozzá a programhoz. S most a hozzá kapcsolódó tudáshoz is…

Eszerint ingyenes a könyved?

Természetesen. Az FSF.hu Alapítvány fizette a fejlesztés költségeit, de az előzőhöz hasonlóan ingyenesen bocsátjuk minden érdeklődő rendelkezésére, aki a kreatív tanulásnak ezt az útját választja.

Tankönyv vagy szakmai segédkönyv?

Inkább az előbbi. Kiver a hideg azoktól a könyvektől, amik arról szólnak, milyen okos a szerző, egy-egy programról mennyi mindent tud. Engem az érdekel, meg lehet-e tanítani, be tudom-e gyakoroltatni úgy a szoftver kezelését és a mögötte levő szemléletet, hogy az olvasó készségszinten elsajátítsa azt. Így aztán a könyvben a Csillagok háborúja megihleti Kölcseyt; Géza bácsi, a nyugdíjas etológusprofesszor sütőben zsugorítja a laptopját; Jack Sparrow hajója orra bukik a tengeren, és feltaláljuk a magyar atomot is.

Ha jól értem, könyveid ingyenes programokról szólnak. Miért éppen ezeket választottad?

Ezekkel tanítok. Szabadúszó grafikus vagyok és tanár. Grafikusként kereskedelmi programokkal dolgozom. Nem lopom, éves bérletet fizetek értük.

De a tanításhoz ezek programok a legtöbb iskolának megfizethetetlenek. Egy iskolában nem mondhatom azt az óra után, hogy oké, gyerekek, ez a program egyébként százezrekbe kerül, de otthon torrentezd le magadnak, és készítsd el vele a házi feladatot.

Így hát kerestem olyan programokat, amik professzionális szemléletűek, de ingyenesen beszerezhetők.

A Blenderrel például komoly, PIXAR minőségű animációs filmeket készítenek. Inkscape-pel logókat, weblapokat, képregényeket terveznek. A GIMP fantasztikus tudású képszerkesztő. A Scribus-szal nyomdai kiadványokat tervezünk.

Sokat köszönhetek ennél a kötetnél is tanítványaimnak, a Pápai Református Kollégium és Művészeti Szakgimnázium diákjainak. Kipróbálták feladataimat, észrevételeikkel tanácsolták az alkotói folyamatot. Név szerint: Albert Dóra Lili, Csonka Johanna, Dunai Virág, Hujter Valentina, Kulifai Boldizsár, Molnár Eszter, Nagy Bettina, Punk Gabriella, Simon Vanda, Tihanyi Boglárka, Vajda Bálint.

 

 

Hogy érzed magad óraadó tanárként az iskolánkban?

Lassan három éve tanítok számítógépes grafikát. Várom mindig azt a napot a héten, amikor jöhetek. Fantasztikus foglalkozni ezzel a korosztállyal! A gyermekeim minden este, amikor hazaérkeztem, nevettek rajtam – látszik apán, hogy Pápán járt.

Engem feltölt, ha közöttetek lehetek.

 

Hol érhetjük el az új könyvedet?

A blender.fsf.hu oldalon.

Köszönjük, hogy megosztottad velünk szakmai tudásodat, hogy részesei lehettünk sikereidnek. Isten áldását kívánjuk az intézmény nevében további munkádra és életedre.

Beszélgetőpartner :    Mayerné Pátkai Tünde

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.