Lehet-e olyan oktatóanyagot készíteni, melynek segítségével a gyermek belső motivációtól hajtva, önállóan, kérdés nélkül végigrajzolja a tanórát? Elképzelhető, de nem életkori sajátosság. Tananyagaim feltételezik az oktató segítő jelenlétét, magyarázatait, gyakorlatát. A tanárnak pedig fel kell készülni azokra a nehézségekre, melyek gyakran jelentkeznek a tanulócsoportban.
Memória, megértés ◆ Az egyik a gyermekek munkamemóriájával kapcsolatos. Mielőtt egy feladatot felvezetünk, tisztában kell lennünk annak bonyolultságával. Milyen eszközöket használunk? Milyen eljárásokat alkalmazunk? Hogyan bontjuk ezt fel elemi tanulási egységekre?
Azt tapasztaltam, hogy az elsajátítás során, főleg általános iskolás tanulóimmal, nem mehettünk előbbre a magyarázatban egy-két lépésnél. A bonyolultabb eljárások kifogtak a memóriájukon, eltévedtek a feladatmegoldás során. Szépen növelhető volt viszont a lépésszám, amikor már ismert, begyakorlott eszközökkel, eljárásokkal dolgoztunk. Ekkor egy komplexebb feladat, hosszabb magyarázatokkal sem fogott ki rajtuk.
Az eszközök alapbeállítása ◆ A másik probléma, amire felkészülhetünk a technológia sajátosságaiból ered. Az Inkscape program feltételezi, hogy az utoljára használt objektumparaméterekkel (kitöltés, körvonal, áttetszőség) dolgozunk a jövőben. Számos esetben praktikus segítséget jelent. Például egy piktogram tervezése során: célszerű fekete foltokból építkezni. Számos bonyodalom forrása viszont közös gépterem-használatban ez az előnyös tulajdonság.
Tegyük fel az előző rajzoló áttetszőséget vagy átlátszóságot állított be egy téglalapra, melyről nem tud a következő. A gyermek rajzol, ennek ellenére nem jelenik meg semmi.
Nézzük meg az Eszközvezérlő sáv ecset alakú ikonja (CTRL+SHIFT+F) segítségével (Kitöltés és körvonal eszköztár), nincs-e áttetszőség vagy
„A” (alpha) érték beállítva.
Ugyanígy járhatunk el, ha a körvonal esetében veszünk észre furcsaságokat: túl vastag vagy szaggatott körvonalat, amit az előző felhasználó állított be.
Ha sokszor előfordul ez a probléma, a Fájl menü > Inkscape-beállítások párbeszédpanelen állítsunk be egy konstans stílust.
Packman-ek és kolbászkák ◆ Nem csak a színeket, de az ellipszisek és téglalapok formáját is megjegyzi a program. Az ellipsziseket megnyithatjuk cikkekké és szeletekké, a téglalapokat lekerekíthetjük. Az eszközvezérlő sávon visszazárhatjuk és lesarkíthatjuk ezeket a tárgyakat, ha nyíllal kijelöljük, majd az őket megrajzoló eszközre (ellipszisre, téglalapra) váltunk.
Kitöltés és körvonal ◆ A feladatsor nem foglalkozik részletesen az árnyalás kérdéseivel. Jó, ha az oktató tisztába van az egységes színű kitöltés, az átlátszó kitöltés, az áttetszőség és a szélek elmosásának mibenlétével.
A munkaterület alatti színpaletta első „színe” átlátszóvá teszi az objektumot. Bármely színre bal egérgombbal kattintva, az a kitöltést, SHIFT + bal kattintás1 pedig a körvonalat változtatja meg. A Kitöltés és körvonal eszköztár (CTRL+SHIFT+F) segítségével leggyorsabban a színkerék segítségével színezhetünk. A színkerék alatt az „A” (alpha) érték csak a kitöltést vagy csak a körvonalat változtatja meg. Az Átlátszatlanság tulajdonság pedig egyszerre mindkettőt. Az Elmosás látványos hatásával szolidan bánjunk, mert annak megjelenítése erősen leterheli gépünket.
Bosszantó maszatok ◆ Kezelési hiba, ha a gyermekben nem rögzül, hogy a rajzeszköz való az objektum létrehozására, a nyíl pedig a mozgatására. Ez gyakran felesleges, sokszor láthatatlanul kicsi objektumokkal való telemaszatolódást eredményez.
A munkaterület ◆ A legtöbb grafikus program oktatóanyaga a szoftveres munkakörnyezettel kezdődik. Ez a háttér fontos lehet az oktatónak a helyes szóhasználat kialakításában, következetes használatában. Motivációs ereje viszont csekély: elég, ha csak egy „dia”-ként beletekintünk, de el is hagyhatjuk.
1Jobb egérgombbal a színre kattintva a helyi menüről választhatunk kitöltés és körvonal közül.