A világ kíváncsian várja, hogy karácsonykor hogyan bővül a Csillagok háborúja univerzuma. Bárhonnan is nézzük, a XX. század filmgyártásának és a populáris kultúrának megkerülhetetlen mérföldköve lett Lucas első trilógiája. Ennek kezdő darabja az “Új remény”, melynek címe nálunk a “Csillagok háborúja” lett, főcímében IV. részként jelöli magát. Aztán jött a Birodalom visszavág, majd a Jedi visszatér. Mi volt a titka ennek a három filmnek, és miért osztotta meg a rajongókat az előzménytrilógia? Erre keresi a választ a folytatás rendezőjének, a Disney által felkért J. J. Abrams-nek címzett videópetíció. “Kedves J. J. Abrams! Íme négy szabály, melyet követve ismét naggyá teheted a Csillagok háborúját.” Nézzünk bele az animációba!
1. szabály: A határvidék
A Csillagok háborúja nem városi történet. Nem az utcákon vagy a parlamentben, esetleg a könyvtárban történik. Künn, a civilizáció szélén, csempészek és fejvadászok között. A Csillagok háborúja egy western. Kinn a határvidéken.
2. szabály: A jövő elhasznált
A Csillagok háborúja szépségét nem a tisztaság, a polírozottság, a tökéletesség adja. Ez egy lepukkant, koszos, használt világ. A határvidék szépsége.
3. szabály: Az Erő misztikus
Nem kell mindent megmagyarázni! Az Erő hatalma a megtapasztalt varázslat, ami az ismeretlenből bukkan elő.
4. szabály: A Csillagok háborúja nem cuki
Ha egy zűrös kocsmában sétálgatsz, ne csodálkozz, hogy leszabják a karodat. Nem fizeted meg az adósságodat? Karbonitba fagyasztanak! A határvidék veszélyes hely. Nem cuki, nem lüke, nem gyerekbiztos. Ez a Csillagok HÁBORÚJA. Itt Han Solo először húzza meg a ravaszt!
Kedves Mr. Abrams! Ezt sose felejtsd el. Szeretettel, Mindenkitől
A cikkíró utószava
Az első film, amelyben valami olyannal találkoztam, ami minden képzeletemet felülmúlt, a Birodalom visszavág volt. Olvastam a könyvet — ez volt a második sci-fi, ami a kezembe került –, de ami a moziban fogadott, attól a szó szoros értelemben úgy leesett az állam, ahogy az igazán jó mese elvarázsolja a gyerekeket. Kamaszok voltunk, és szentül meggyőztük magunkat, hogy a világirodalom legjobb alkotása a trilógia, s Luke-kal együtt nem akartuk elhinni, hogy a fekete fasiszta bádogember valóban “az én apám”.
S igen, igaza van a videó szerzőinek, hogy a Star Wars világa volt a vadnyugati filmek határvidéke, amire minden ifjú vágyakozik: “Go west young man!”
Ezt az élményt adta Verne abban az időbe, amikor a világot Patagóniától Ausztráliáig bejárhattuk a francia könyvtártudóssal. A valóságban csak az NDK-ig jutottam.
Ezt adta a sci-fi: saját határaink feszegetését. Mi van a végtelenben és tovább?
De nem csatlakoznék mégsem ahhoz az általános fanyalgáshoz, ami az előzménytrilógiát körülvette. Oké, valóban fárasztó volt Jar-jar. Tényleg fura a kis Anakin és Amidala Jeremy-szerelme (“várj, míg felnövök…”). Oké, hogy Lucas képtelen volt egy mély szerelmi szálat kihozni, és kiölte az Erő utolsó metafizikai megnyilvánulását is. Meg Yoda mester fiatal korában nikkelbolha volt. S folytathatnánk…
De az előzménytrilógia arculata nagyon tudatosan vállalta egy “aranykor” megjelenítését, mikor a benzinkutasnak még volt ideje letörölni az űrhajó szélvédőjét. Amikor még a barokk menő volt, és a Köztársaság parlamentarizmusáról úgy tűnt, egy tökéletes világot fog kormányozni — kisebb minőségbiztosítási korrekciókkal.
De az ó-trilógia hátterében volt két nagy kérdés, amit becsülettel fel kellett tennie:
- Mi módon vált a köztársaság diktatúrává?
- Hogyan tud a háttérben működő hatalom úgy irányítani világpolitikai történéseket, hogy minden pozitív szereplő azt gondolja, jót tesz, mégis a rossz sakkjátszmájának aktív részese.
Nem elszenvedője. Aktívan viszi rossz fele a dolgokat, miközben kis léptékben jót tesz, csak nem tudja, hogy őt is manipulálják.
Ennek a háttere, a közege volt a város, a parlament, a könyvtár. Az élet bonyolultságának szimbólumai a határvidék romantikájával szemben.
(Aki szeretne megrendülni ebben a western-romantikában, nézze meg Jarmush halott ember c. filmjét, melyben Johnny Depp még nem ripacsokat játszik, csak meghal. A Vadnyugat pedig nem romantikus.)
S a történet hátterében ott éltük az iraki háborút, ami akkoriban zajlott. A demokrácia kereszteshadjáratát nem létező vegyi fegyverek ellen.