Ismerős neked ez a cicus? S ha azt mondom Scratch? Képzeld, a programot kitették az internetre, így bármikor elérheted, telepítés nélkül! A mai órán megtanítjuk gondolkodni a macskát!
Algoritmus
Mi köze az algoritmusnak ehhez a filmhez?
“Megfogom a tányért, megmosom a tányért, feldobom a tányért, elkapom a tányért, csurgatom a tányért, megtörlöm a tányért, éééés kész van a tányér!”
Az „algoritmus” kifejezés a bagdadi arab tudós, Abu Dzsafar Muhammad bin Músza al-Hvárizmi (Kr. u. 780 — 845) nevének eltorzított, rosszul latinra fordított változatából ered.
Macskaidomítás
Menj fel a http://scratch.mit.edu honlapra, ahol megtalálod a Scratch jól ismert fejlesztőkörnyezetét. Emlékszel? Így kezdődik egy program:
A következő puzzle-t a Feladatok > Érzékelés parancsai között találod. Arra gondolok, ami úgy kezdődik, hogy “kérdezd meg”.
Ez a parancs úgy működik, hogy ráveszi a cicát, hogy valamit kérdezzen a gép előtt ülő felhasználótól, majd felajánlja, hogy válaszolhatsz a kérdésre. A program így néz ki:
Próbáld ki, mit csinál!
Igen, ide alulra írhatod a neved. Aztán nyomj egy ENTER-t, és…
A macska megnémult. És vár. Mire is? Igazából most megtanulta a neved, ott van a fejében. Valahogy ki kéne kérdezni…
Válts át a Feladatok > Kinézet parancscsomagra!
Ragaszd az eddigiek után a “mondd: Helló” puzzlet! Ilyeténformán:
Mit csinál ez a program? Próbáld ki!
Idétlen állat! Ahelyett, hogy elmondaná a megtanult nevet, udvariaskodik.
Válts most vissza a Feladatok > Érzékelés parancsaira, és azt a kis kolbászkát, amire az van írva, hogy “válasz”, tedd a “hello” helyére!
A program így néz ki, némileg magyarítva. Teszteld!
Oké, gondolkodjunk el, mit történt! A cica megkérdezi, mi a neved. Te begépeled. A macska ezt megjegyzi. De hol? Hát a “válasz” nevű memóriaterületen. Persze, nem mondja meg, amíg a “mondd” paranccsal rá nem vesszük.
Most tanítsuk meg egy kicsit választákosabban beszélni!
Válts át a Műveletek feladatcsoportra, majd helyezd el a következő műveletet a “mondd” parancsba!
Majd finomítsd a következőképpen:
Ez már egy intelligens cicus!
1) Feladat
Készíts egy programot, ahol a cica megkérdezi, hogy mi a kedvenc ételed, majd amikor megtudja, azt mondja: “……….., nyami! ” s megnevezi a kedvenc kajádat.
Pl.:
Macska: “Mi a kedvenc ételed?”
Te: “Pizza”
Macska: “Pizza, nyami!”
2) Feladat
Készíts programot, amely így indul:
Ezután a macska megmondja, hogy hány éves vagy!
Felhasználható elemek, melyek csoportjait a színek alapján beazonosíthatod:
A középsőbe számot is írhatsz…
3) Feladat
Írj programot, ahol a cica megkérdezi egy négyzet egyik oldalát, majd megmondja a négyzet kerületét!