4. BGE: Kicsi kocsi végre száguld

Bemutatom Zénót, a kis furgont. Ma vele fogunk játszani… Először megtanítjuk ugrani, majd elkészül a korrekt vezérlése. Közben megismerkesz az AND logikai művelettel, aminek nagy hasznát fogod venni programozás során. Végül “terepkedünk” egy kicsit…

Zénót innen tudod letölteni.

Ha kicsomagoltad, indítsd el.

1) Feladat: Készíts Zénónak egy ugratópályát a következő elemekből! Lásd el megfelelő fizikával, majd kísérletezz!

Használd a mozgató, forgató és méretező manipulátorokat az alábbi elrendezéshez!

Ezeket itt alul, a menüsorban találod: Egy nyíl, egy ív és egy kis buzogány ikonocskával.

No, lépjünk tovább, állítsd be a fizikai tulajdonságokat.

Az autó furcsán viselkedik, belesüllyed az aszfaltba. A probléma abból adódik, hogy nem definiáltuk, hol vannak az ütközési határai (Collision Bouns) a testnek. Ezt megteheted a fizika panelen kicsit lejjebb tekerve:

S íme, rögtön kirajzol egy doboz alakú erőteret. Ezután Zénő az ütközésnél kiszámítja, meddig mászhat bele a másik objektum privát szférájába.

Állítsd be az autó logikáját úgy, hogy a balra gomb megnyomására az X tengely mentén -10-es erőt kapjon. Próbáld ki az ugratódombon…

Ah, újabb furcsaság! Az autó az első kerekén egyensúlyoz a lejtőn!

Nem túl hiteles! A fizika (Dynamic), amit eddig használtunk, viszonylag korrekten kezeli az erőhatásokat, de a forgásokban nem jeleskedik. Bővítsük a természeti törvényeket úgy, hogy ezt is belefoglaljuk. A Rigid Body merev testet jelent.

Így mindjárt jobb. A játék majdnem elkészült.

2) Tegyük valósághűvé az autó mozgását! Felfele nyíllal adj gázt, lefele nyíllal kapcsold rükvercbe, jobbra-balra nyilakkal kormányozd!

Induljunk ki az egyszerű alapesetből: Zénó tudjon gázt adni, balra fordulni.

Itt egy kis puska.

Próbáld ki az autó mozgását!

Talán először fel sem tűnik, de Zénó tud keringőzni. Azaz helyben megfordul, anélkül, hogy előre menne, vagy tolatna. Ilyet csak bevásárlókocsival tehetünk. Gondolkodjunk egy kicsit!

Azt kellene elérnünk, hogy az autó csak akkor forduljon, ha már előre megyünk.

Magyarul gázt nyomok, és vele egy időben balra forgatom a kormányt. Nézd meg az alábbi logikát!

Hogyan lehetne ezt értelmezni?

Két szenzor figyeli a billentyűzetet. Az egyik a felfele nyilat, a másik a balra nyilat érzékeli. Mindkettőt ugyanabba a logikai egységbe kötjük, ahol egy ÉS (AND) művelet van. De hogy is működik ez?

Képzeljük el, hogy ez a logikai kapu engedi be a Szőke Nők Klubjába a szőke nőket. Mi kell ahhoz, hogy beengedjen valakit? Nézd meg a táblázatot!

bemenet kimenet
A B A AND B
0 0 0
0 1 0
1 0 0
1 1 1
  • Ha valaki nem szőke és nem nő = nem mehet be.
  • Nem szőke, de nő = nem mehet be.
  • Szőke, de nem nő = nem mehet be.
  • Szőke és nő = bemehet.

Szóval ez a kapu csak akkor enged be, ha mindegyik feltétel igaz.

Autónknál pedig: Ha gázt adsz ÉS (AND) balra fordulsz, akkor előre megy, s közben balra fordul.

Készítsd el az autó vezérlését! Legyen külön logikája az

  • előre;
  • hátra;
  • balra előre;
  • jobbra előre;
  • balra hátra;
  • jobbra hátra

mozgásoknak.

Ha valamit rosszul bogoztál, a drótokat elvághatod a CTRL gomb + bal egérgombbal előugró szikével!

3) Készíts Off-Road ügyességi pályát az autódnak!

 

 

One thought on “4. BGE: Kicsi kocsi végre száguld

  1. Üdv!

    Köszönöm a jól érthető és követhető leírást.
    Ez alapján “kreáltam” egy önálló kis játékocskát, egy kisautó gurulgat a pályán, de sajnos a mozgása egy kicsit “driftes”. Sokáig csúszik, és farolgat 🙂 Ez látványos, de nem reális. Próbáltam a fizikai paraméterek között a damping / csillapoítással játszani, de nem sikerült az igazira. Zénó viszont nem csúszkál. Miért? Milyen paramétert nem veszek figyelembe?

    Előre is köszönöm a válaszát!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.