Matematikai függvények
| FÜGGVÉNY | LEÍRÁS |
|---|---|
| ABS | Egy szám abszolút értékét adja eredményül. |
| ARCCOS | Egy szám arkusz koszinuszát számítja ki. |
| ACOSH | Egy szám inverz koszinusz hiperbolikuszát számítja ki. |
| ARCSIN | Egy szám arkusz szinuszát számítja ki. |
| ASINH | Egy szám inverz szinusz hiperbolikuszát számítja ki. |
| ARCTAN | Egy szám arkusz tangensét számítja ki. |
| ARCTAN2 | X és y koordináták alapján számítja ki az arkusz tangens értéket. |
| ATANH | A szám inverz tangens hiperbolikuszát számítja ki. |
| PLAFON | Egy számot a legközelebbi egészre vagy a pontosságként megadott érték legközelebb eső többszörösére kerekít. |
| KOMBINÁCIÓK | Adott számú objektum összes lehetséges kombinációinak számát számítja ki. |
| COS | Egy szám koszinuszát számítja ki. |
| COSH | Egy szám koszinusz hiperbolikuszát számítja ki. |
| FOK | Radiánt fokká alakít át. |
| PÁROS | Egy számot a legközelebbi páros egész számra kerekít. |
| KITEVŐ | Az e adott kitevőjű hatványát adja eredményül. |
| FAKT | Egy szám faktoriálisát számítja ki. |
| FACTDOUBLE | Egy szám dupla faktoriálisát adja eredményül. |
| PADLÓ | Egy számot lefelé, a nulla felé kerekít. |
| GCD | A legnagyobb közös osztót adja eredményül. |
| INT | Egy számot lefelé kerekít a legközelebbi egészre. |
| LCM | A legkisebb közös többszöröst adja eredményül. |
| LN | Egy szám természetes logaritmusát számítja ki. |
| LOG | Egy szám adott alapú logaritmusát számítja ki. |
| LOG10 | Egy szám 10-es alapú logaritmusát számítja ki. |
| MDETERM | Egy tömb mátrixdeterminánsát számítja ki. |
| INVERZ.MÁTRIX | Egy tömb mátrixinverzét adja eredményül. |
| MSZORZAT | Két tömb mátrixszorzatát adja meg. |
| MARADÉK | Egy szám osztási maradékát adja eredményül. |
| MROUND | A kívánt többszörösére kerekített értéket ad eredményül. |
| MULTINOMIAL | Számhalmaz multinomiálisát adja eredményül. |
| PÁRATLAN | Egy számot a legközelebbi páratlan számra kerekít. |
| PI | A pi matematikai állandót adja vissza. |
| HATVÁNY | Egy szám adott kitevőjű hatványát számítja ki. |
| SZORZAT | Argumentumai szorzatát számítja ki. |
| QUOTIENT | Egy hányados egész részét adja eredményül. |
| RADIÁN | Fokot radiánná alakít át. |
| VÉL | Egy 0 és 1 közötti véletlen számot ad eredményül. |
| RANDBETWEEN | Megadott számok közé eső véletlen számot állít elő. |
| RÓMAI | Egy számot római számokkal kifejezve szövegként ad eredményül. |
| KEREKÍTÉS | Egy számot adott számú számjegyre kerekít. |
| KEREKÍTÉS.LE | Egy számot lefelé, a nulla felé kerekít. |
| KEREKÍTÉS.FEL | Egy számot felfelé, a nullától távolabbra kerekít. |
| SERIESSUM | Hatványsor összegét adja eredményül. |
| ELŐJEL | Egy szám előjelét adja meg. |
| SIN | Egy szög szinuszát számítja ki. |
| SINH | Egy szám szinusz hiperbolikuszát számítja ki. |
| GYÖK | Egy szám pozitív négyzetgyökét számítja ki. |
| SQRTPI | A (szám*pi) négyzetgyökét adja eredményül. |
| RÉSZÖSSZEG | Lista vagy adatbázis részösszegét adja eredményül. |
| SZUM | Összeadja az argumentumlistájában lévő számokat. |
| SZUMHA | A megadott feltételeknek eleget tevő cellákban található értékeket adja össze. |
| SZUMHATÖBB | Több megadott feltételnek eleget tévő tartománycellák összegét adja eredményül. |
| SZORZATÖSSZEG | A megfelelő tömbelemek szorzatának összegét számítja ki. |
| NÉGYZETÖSSZEG | Argumentumai négyzetének összegét számítja ki. |
| SZUMX2BŐLY2 | Két tömb megfelelő elemei négyzetének különbségét összegzi. |
| SZUMX2MEGY2 | Két tömb megfelelő elemei négyzetének összegét összegzi. |
| SZUMXBŐLY2 | Két tömb megfelelő elemei különbségének négyzetösszegét számítja ki. |
| TAN | Egy szám tangensét számítja ki. |
| TANH | Egy szám tangens hiperbolikuszát számítja ki. |
| CSONK | Egy számot egésszé csonkít. |
SZUM(), SZUMHA (egészségedre!)
1. feladat:
Küldjük el egyik évfolyamtársatokat egy lakatlan szigetre, hogy felkészüljön az érettségire. Gyűjtsünk össze, mi az a húsz dolog, amit be kell szereznie! Írjunk be becsült árakat, és nézzünk utána az ÁFÁ-nak!
Töltsd le a táblázatot! Egészítsd ki a megfelelő összegző függvényekkel!
2. feladat:
Töltsd le a szumha1_halak.xlsx állományt. Végezd el az összegzéseket!
HATVÁNY(), SZORZATÖSSZEG()
3. feladat:
Készítsd el a táblázatot, használd a megfelelő függvényeket!
RÓMAI()
4. feladat:
Albrecht Dürer – Melankólia
A képet Albrecht Dürer (1471-1528) német festő és grafikus készítette, aki egy magyar ötvös-dinasztia leszármazottja: apja még a Békés vármegyei Ajtóson született – ezért találkozhatunk néha neve előtt az “Ajtósi” jelzővel -, amely a török időkben lakatlanná vált.A Melankólia metszet az egyik legismertebb alkotása, és nemcsak művészettörténetileg érdekes, hanem matematikailag is. Az 1514-ben készült Melankólia című rézmetszetén az embert fölfelé emelő szárnyakkal ábrázolja, kezében körzővel, a tudomány eszközével. Körülette lévő szerszámok az ember alkotó tevékenységére utalnak.
A rézmetszet jobb felső sarkában található híressé vált bűvös négyzete a festő matematika iránti vonzalmát és tehetségét bizonyítja. A négyzet minden sorában, oszlopában és átlójában szereplő számok összege 34. Az alsó sor két középső száma 15 és 14 a metszet elkészülésének évszámát adja.
Készíts egy táblázatot, melyben megjeleníted tíz híres középkori esemény évszámát arab és római számokkal is!
FOK(), RADIÁN(), SIN(), COS()
5. feladat:
Készíts függvénytáblázatot, ahol 0-360°-ig 5 fokos ugrásokkal a szögértékeket átszámítod radiánba. Számítsd ki mindegyik szögérték szinuszát és koszinuszát! Készíts két grafikon, ami megjeleníti ezeket!
VÉL(), KEREKÍTÉS(), DARABTELI()
6. feladat:
Hozz létre 0 és 10 közé eső 50 db véletlen számot. Készíts egy táblázatot, melyben összeszámolod, hogy ezekből a számokból hány jött ki. Jelenítsd meg oszlopdiagramon az eredményeket!

