A Scratch Magyarországon már 2007 nyarán kezdett ismertté válni, miután Balaton Marcell Balázs és Bernát Péter lefordították a programot. Ebben az időszakban a magyar internetes sajtó is foglalkozott ezzel az új, egyszerűen kezelhető, gyerekeknek szánt programkörnyezettel.
Nem sokkal ezután pedig a fordítók elkésztették a magyar portált is néhány egyetemi hallgató közreműködésével Turcsányiné Szabó Márta Telementorálás kurzusainak keretein belül. A 2008-as Kihívás versenyben a csapatok már Scratch-ben is elkészíthették programjaikat. Ehhez szükség volt valamilyen segédletre, hogy a gyerekek tudják használni a még tanáraik számára is ismeretlen új környezetet. Ekkor készült az első magyar nyelvű tananyag.
Segítségével a Kihívás verseny résztvevői ötletes, használható projekteket készítettek. A viszonylagos siker ellenére más típusú leckékre volt szükség, mivel azok csak a kifejezetten informatikai érdeklődésűeket fogták meg, a többi gyerek számára túl hosszúak voltak a magyarázó szövegek. Ennek hatására született az igény egy más típusú, más felépítésű, tömörebb és egységesebb tananyagra.
Ennek készítését azért mertem vállalni, mert az elmúlt évben alaposabban megismertem a Scratch környezetet. Részt vettem az első tananyag leckéinek szövegezésében, majd a Kihívás versenyre érkezett versenymunkák értékelésében is. Emellett Balaton Marcell Balázzsal közösen fordítottuk magyarra az amerikai Scratch portált. Az informatika tanítási gyakorlatom során pedig részben rálátást nyertem arra is, hogy a felső tagozatos diákoknak milyen tényleges informatikai ismereteik vannak, hogyan viszonyulnak a tantárgyhoz és a programoz.
A szerkesztő utószava:
E helyütt szeretném megköszönni Balaton-Takács Valériának, hogy szakdolgozatát a GRAFit blog rendelkezésére bocsátotta. Jómagam 2010 körül ismerkedtem meg ezzel a programozási környezettel. Miután évekig az Imagine Logo segítségével oktattuk általános iskolás gyerekeknek a programozást, a Pannon Egyetem egyik hallgatója hozott hírt róla.
Akkoriban már éreztük, a Logo minden előnye ellenére sem túl sikeres a gyerekek között. A gyerekek türelmetlenebbek lettek az évek során: A nyolcvanas években algebrai problémákat oldottunk meg a számítógép segítségével, a kilencvenes évektől geometriai kihívások elé állítottuk őket. Manapság a szövegértéssel, írással is gondjaik vannak.
Erre lett megoldás a Scratch, ahol szinte ekvivalens egymással a “folyamatábra” és a programozás. Olyan, mint egy játékos “puzzle”, ahol nem kell írni, hibakereséssel bajlódni. (A szerk.)