Lehessen azonnal látni a környezet előnyeit és felfedezni a benne rejlő lehetőségeket.
Ez a pont gyakorlatilag a következő elvárásokat fogalmazza meg: a környezet legyen átlátható és könnyen kezelhető. Az átláthatóság sok mindenre vonatkozhat. Átlátható egy program, ha a lehetőségei logikus csoportosításban, könnyen elérhetően helyezkednek el, de átlátható akkor is, ha egyszerűen arról van szó, hogy a felhasználó nem érzi túlzsúfoltnak.
Az egyszerű kezelhetőség részben összefügg ezzel: egy átláthatatlanul bonyolult és elágazó menürendszerrel rendelkező programot aligha
nevezhetünk könnyen kezelhetőnek. Ez az elvárás azt is jelenti, hogy a program kezelése legyen nyilvánvaló, egy-egy funkció eléréséhez ne kelljen órákig böngésznünk a súgóját. A készítőknek ezen előzetes elvárást is sikerült teljesíteniük. A Scratch teljesen átlátható, amit a különböző színek használata még inkább elősegít. Többszintű menürendszerek nincsenek benne. Tulajdonképpen minden funkció elérhető gombok megnyomásával vagy lapfülek kiválasztásával; legfeljebb két kattintással.
Az egyszerű kezelhetőség legjobb példája pedig az egyes összeillő elemekből „fogd és vidd” technikával történő programkészítés. A gyerekek számára ez a programozási mód azért is „ismerős”, vagy egyszerűen elsajátítható, mert szinte kivétel nélkül mindannyian játszottak LEGO kockákkal. A Scratch megalkotói pedig ezt az ismert játékot vették alapul a programblokkok összeépíthetőségének módjánál.