327-es ügynök

2017. május 15. A Blender Intézet háromperces kisfilmjével kapunk ízelítőt tervezett egész estés animációs filmjük látványvilágából és humorából. A 327-es ügynök-öt Martin Lodewijk grafikus-író klasszikus holland képregényéből forgatják. A filmajánló mögötti merész tervekről írunk a Blender Nation cikke alapján.


Lodewijk eredeti képregénye Mr. Bean-szerű ügynökkel, Leia hercegnő-frizurás orosz szőkeséggel, és folyamatos kalanddal

Előzmények

2007-es alapítása óta a Blender Intézet nyolc elismert animációs kisfilmet készített, melyek közül az utolsó megnyerte a SIGGRAPH számítógépes szakkiállítás filmfesztiváljának nagydíját. E filmjük a Cosmos Laundromat volt, egy tervezett sorozat pilot-epizódja. Filmjeik a Blender 3D animációs programmal készülnek. A Blender nyílt forrású animációs program, az Intézet által kibocsátott filmek ún. “Open Movie”-k, nyílt forrású filmek — szabadon terjeszthetőek, s a forgatás során keletkezett modellek, anyagok és technikai megoldások bárki által hozzáférhetőek.

A Blender közösségi finanszírozási platformján a 327-es ügynökhöz készült anyagok is elérhetővé válnak. A közel kilencvenmillió forintnyi támogatást a film létrehozására fordítják. 327-es ügynök: Fodrászüzlet hadművelet lesz a teljes film címe.

A kémhistória elkészítése

A Blender szoftver fő fejlesztője, s a film producere Ton Roosendaal így nyilatkozott céljaikról:

“A 327-es ügynök Hollandia válasza a James Bond filmekre. A főhős nemzetközi gazemberekre vadászik, egy kis ország alulfinanszírozott ügynökségével a háttérben, akik sosem fértek hozzá akkora erőforrásokhoz, mint az angolok MI6 ügynöksége. Nincsenek szuperdrága kütyük, így az eszköztelenségből kénytelen előnyt kovácsolni, azzal harcol, ami éppen a keze ügyébe kerül. Számomra ez a Blender fiozófiája.”

A hetvenes évek képregény-ikonja életre kel a térben

Az első nagy kihívás, amivel a tíz fős kis stúdió szembenézett, hogyan tudnak egy stilizált képregényfigurát átformálni egy másik médiumra. “Ügynökünk nem éppen egy amerikai animációs film hős alkata. Hatalmas orra van, gigantikus fülei, táskák a szemei alatt. Hány Disney animációban látsz ilyen főhőst?” — mondja Francesco Siddi, a produkció gyártásvezetője.

Először felkértünk egy kis csapatot, mely tervezőkből és modellezőkből állt, hogy a korábbi filmek veteránja, Andy Goralczyk vezetésével tervezzék meg a film látványvilágát. A koncepciós rajzoktól a modellezésig természetesen nyílt forrású programokat használtak: Krita festőprogramot, Blender 3D modellezőt, és GIMP képszerkesztőt a textúrákhoz.

A következő probléma, megtalálni az egyensúlyt az akció és a történetmesélés között. A Fodrászüzlet hadművelet nem egy hagyományos animációs kisfilm, hanem bevezetés a 327-es ügynök “univerzumába”. Az elkészült trailer célja, hogy felkeltse a néző figyelmét egy kibontakozó történetre.

Colin Levy, a korábbi Sintel-film alkotója, aki jelenleg a Pixar-nál dolgozik, mint társrendező együtt ötletelt Hjalti Hjálmarsson vezető animátorral.

Egy nyílt forrású animációs munkafolyamat felépítése

Ahogy már megszokhattuk, a film technikai előkészítése során felmerült igények a Blender fejlesztésére is jótékony hatással voltak, beépülve a következő verziók eszközkészletébe.

A kisfilm a Blender új, világszínvonalú, fizikai alapú renderelőjét használja, ami a fejlesztések során a haj és mozgáselmosódás szempontjából tízszer gyorsabb lett, s a Blender 2.78b verziójában februárban debütált. A Blender új függőségi fája a Blender 2.8-asban jelenik meg, olyan animációs lehetőségeket nyújt majd, amit eddig nem tudtunk a Blenderben megvalósítani.

A munkafolyamat kiépítése során külső, nyílt forrású fejlesztéseket is felhasználnak. Ilyen a Flamenco rendermenedzser és az Attract produkciókövető szoftver.

“Van egy atomerős munkafolyamatunk kisfilmek készítéséhez. Most egy olyan worflow-n dolgozunk, ami alkalmas nagyobb filmek gyártásához. Ez a történet sok területen indukál majd előrelépést a Blender fejlesztésében.”

Hollywood élvonalába kerülni

A 327-es ügynök gyártásához a Blender Intézet létrehozta a Blender Animációs Stúdiót, melynek célja 80 elkötelezett animátor és fejlesztő toborozása a film megvalósítására. A 14 millió eurós projekt támogatásához az Intézet felvette a kapcsolatot a WME ügynökséggel, akik olyan Hollywood-i rendezőkkel is kapcsolatban állnak, mint Ridley Scott, Martin Scorsese vagy Michael Bay.

“A Blender Animációs Stúdió célja világszínvonalú látványvilággal és történetmeséléssel, nyílt forrású alapon animációs nagyjátékfilmeket létrehozni. Ami eddigi munkáinkon is látszik a kisfilmek tekintetében, most még nyilvánvalóbbá lesz egy lenyűgöző újabb alkotás fejlesztésével. Szabadszoftveres produkciós eszköztárat állítunk össze, és osztunk meg másokkal.” — mondja Ton Roosendaal, a film producere.

A 327-es ügynök nem az első Blenderrel készült animációs nagyjátékfilm. 2010-ben már láthattuk az argentin Plumíferos c. alkotást, az előző évben pedig a Tangent Animation Ozzy c. kutyakalandját.
Ha megvalósul, ez lesz az első, hosszában is “nagy” filmje az Intézetnek.

Kommentár

A Cosmos Laundromat elképesztő minősége után drukkolok a fejlesztőknek, hogy legyen háttérbázis és kitartás megvalósítani az ötletet. A 327-es ügynök esetlensége, bájos humora igazi jó alap egy nagyjátékfilm készítéséhez. De miközben egyre nagyobb célokat tűz ki a Blender Intézet, megvan a veszélye annak is, hogy egyes projektek elakadnak izgalmas felütésekként, s folytatás híján megszűnnek.

Egy animációs nagyjátékfilm több éves munka, rengeteg ember bevonásával. Fenntartani az érdeklődést, várakozást ezekkel kapcsolatban nagyon nehéz feladat. Éppen a Cosmos Laundromat példáján lehet látni, hogy egy világméretű virtuális “stúdióhálózat”, amit a történet kapcsán igyekeztek létrehozni, még nem igazán életképes megoldás. A hosszú produkciós munka során bár létrehoztak egy 12 perces bevezető rövidfilmet, de ki tudja kivárni Frank kalandjainak folytatását, ha azok esetlegesen másfél, két éven belül érkeznek?

Így a bevezető epizód könnyen torzó marad, míg a kisebb időintervallumokban gondolkodó alkotók folyamatosan side-projekteken dolgoznak.

Hogy mi lesz holland ügynökünk sorsa, az majd elválik, mindenesetre a felütés nagyon jó, szurkolunk a megvalósításért… (kisanti)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.