Sümeg Városi Televízió szignáljai Blenderrel

A 2016. februárjában elindult Sümeg Városi Televízió szignáljai már láthatóak a stúdió honlapján. A logótervezés után három filmecskét készítettem 3D animációs technikával. Az eredmény, s némileg a másfél hónapos munka tapasztalatai ebben a cikkben…

0022

A főcím alapötlete: a kép (optika) és a hang (hangszóró) egy animációval televízió-műsorrá áll össze.

0123

Ezzel az animációval dolgoztam a legtöbbet. Egy kisváros hangulatát olyan képekkel bemutatni, melyek gyerekkorunk lapozós-kinyílós könyveinek stílusában régi emlékeket mozgatnak meg. Egy dimenziós, csak várhoz, várjátékokhoz kötött Sümeg-képünk tágul: mintha egy kisváros utcáin járnánk, lehetőségei között böngésznénk.

0074

A Híradó szignálja egy rövid, tárgyilagos zenéhez kötött, stúdió-hangulatú darab.

Munkafolyamat

Szinte teljes egészében Blender-alapú workflowban dolgoztam. Csak a Ablak magazin körbevágott képeit készítettem Photoshop-ban. Tervezés, animáció, renderelés, utómunka, vágás — ez mind-mind Blenderben. Fantasztikus volt megtapasztalni egy erős gépen a program megbízhatóságát, s azt, hogy szinte minden igényemre találtam benne megoldást. No, azért akadtak problémák is.

2016-02-28 14_31_40-Blender

Ha valaki azt gondolná, hogy a Blender — mivel nyílt forrású — csak egy buta kis program, hát tessék picit ránézni erre a munkafelületre. 

Render

A Blender régi, belső renderelője helyett az új, realisztikusabb Cycles-t használtam. Ahogy bonyolódott a jelenet, egyre többször jelzett diszkréten hibát a valós időben renderelő ablak. Nem szállt el, csak tájékoztatott, hogy Nvidia kártyám memóriája már kevés ezekhez a műveletekhez. (Geforce GTX 460 — oké, hogy nem egy mai gamer kártya, de éppen elég Cuda mag duruzsol benne ahhoz, hogy ne csak asztali ventillátorként tudjam használni…) Kis szakirodalom-böngészés és néhány teszt után kiderült, hogy az új renderelő motor nagy előnye, miszerint a videokártyával vagy tízszer gyorsabban számolja a jelenetet, immár a múlté. Egy i7-es processzorral alig volt különbség a processzoros és videokártyás renderelés között. A párhuzamosan dolgozó Cuda magok viszont pillanatok alatt felzabálták a kártya memóriáját (1 GB).

Miután egy estét töltöttem azzal, hogy a legújabb gamer- és stúdiókártyákat sasoltam az interneten, miközben a “Ha én gazdag lennék…” dalt dúdolgattam magamban, kiderült, hogy vannak olyan továbbfejlesztett szolgáltatások a Cycles-ben (ilyen pl. a térfogati renderelés, köd vagy fényudvar esetén), ami nem is fog működni videokártyával, függetlenül attól, mekkora memóriával sikerül megvásárolnom. Memória processzoros rendernél viszont akad dögivel.

A másik, örök probléma a renderelési idő. Nagyon pontosan meg lehet becsülni egy-egy jelenet kiszámítását a Blenderben, s ezek a három kis filmnél 8-24 óráig terjedő intervallumok voltak. Windows-on a renderelés idején akkora erőforrás-lefoglalás volt, hogy a gépen már nem lehetett közben más jelenetet animálni, de még internetet használni sem. Megnéztem, Linuxon mindez hogy működik. Láss csodát: A renderidők kétharmad részükre csökkentek, renderelés közben tudtam dolgozni a következő jeleneten, s persze, ha akartam, még képeket is kereshettem a neten.

2016-02-28 15_17_50-Blender2

Miután belekóstoltam a Fusion8, az After Effects és a nyílt forrású Natron utómunka-megoldásaiba, maradtam a Blender kompozitálójánál. Ekkora projekthez éppen elég korrekten dolgozott.

Pipeline

A Blenderben az a jó, hogy legtöbb esetben alig kell kilépni a programból munka közben, mert minden eleme a hatékony munkavégzést támogatja egységes paradigmáival. Elhelyezem a zenét a videószerkesztőben, beállítom a markereket, ahol zenei témák változnak, aztán elkezdek animálni. A renderelés eredményét PNG, OpenEXR, Radience HDR formátumokban is ki lehet menteni. Az utóbbi kettőben félelmetesen megnő az utómunka során használható színárnyalatok száma csatornánként. Igényesebb munkához ezek javasolhatóak. Az előbbi renderrétegeket is használ. 22 MB feletti kockánkénti tárhelyet foglal, ami azért elég sok. Radience HDR-ben a harmadából megúsztam HD méretű rendereléssel.

Az utómunkához nagyon értelmes node alapú renderelő van. A film vágása szintén megoldható a Blender belső videószerkesztőjében. Egy egész estés filmhez biztos nem használnám, de erre bőségesen elég.

2016-02-28 15_21_38-Blender3

Ez itt a videószerkesztő modul. A végeredmény teljesen korrekt HD felbontású film.




 

 

 

2 thoughts on “Sümeg Városi Televízió szignáljai Blenderrel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.