Ébredj, Terminátor! – AR 1. rész

Ez a cikksorozat a “kiterjesztett valóságról” (angolul Augmented Reality) szól. Avagy hogyan ruházhatjuk fel gazdagabb tartalommal, fontos, kiemelt  információkkal azt, amit éppen látunk.

A második világháború után kezdték alkalmazni a vadászrepülőgépek műszerfalára erősített HUD-ot (Head-up display: fejmagasságú kijelző). Sokan azt gondolják, ez a félig áteresztő, félig tükröződő üveglap csupán célzókészülékként működik. Közelebbről megnézve láthatjuk, hogy fontos információk is megjelennek rajta, melyeket a pilóta egy harci helyzetben nem tudna leolvasni a műszerfara pillantva.

Ehhez hasonló megoldásokat alkalmaztak később az űrrepülőgépeknél, az üvegre vetítve a leszállási információkat. Manapság a sisakba épített vagy fejre erősített kijelzőknél láthatjuk viszont ezt a technológiát. Ezen eszközök célja a virtuális képek vetítése, a természetes látás megőrzése mellett.

A dolog kísértetiesen hasonlít a Terminátor sorozatban látható cyborg-nézetre, ahol a valóságról alkotott kép és annak információkkal ellátott értelmezése is megjelenik. Nézzünk bele a második részbe!

Manapság e technológia ott lehet a zsebünkben. Az okostelefonok elterjedésével bármelyikünk érezheti magát utcai terminátornak a pesti Brodway-n. éttermet keresünk, mozit, metróállomást vagy nyilvános vécét? Nem kell más, mint egy kiterjesztett valóság (Augmented Reality) program, egy kamerával, GPS-szel felszerelt okostelefon, s indulhat is a móka.

Ilyen, ingyenes alkalmazás a “Layar” (a layer, réteg szóból képezve). Lényege, hogy a GPS érzékeli a helyünket és helyzetünket, az alkalmazás pedig a készülék kamerájának képébe vegyíti azokat az információkat, melyeket az internet adatbázisaiból különféle “rétegek”, témacsoportok szerint legyűjt. Az alkalmazás elvéről egy kis animáció:

És egy pillantás a megvalósításra:

A Layar az első kiterjesztett valóságot használó böngésző, kereső program. iPhone és Android okostelefonokra ingyenesen használható. Úgy tűnik, sokaknak érdekes a technológia, mert újabb és újabb információs rétegeket fejlesztenek az alkalmazáshoz. Erre jó példa a 2010-es Sziget fesztiválon bemutatkozó “Vodafone Sziget Iránytű“.

[ad code=1 align=center]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.