6. osztály: Egyszerűbb számításos algoritmusok

w01

Ismerős neked ez a cicus? S ha azt mondom Scratch? Képzeld, a programot kitették az internetre, így bármikor elérheted, telepítés nélkül! A mai órán megtanítjuk gondolkodni a macskát!

Algoritmus

Mi köze az algoritmusnak ehhez a filmhez?

“Megfogom a tányért, megmosom a tányért, feldobom a tányért, elkapom a tányért, csurgatom a tányért, megtörlöm a tányért, éééés kész van a tányér!”

Az „algoritmus” kifejezés a bagdadi arab tudós, Abu Dzsafar Muhammad bin Músza al-Hvárizmi (Kr. u. 780 — 845) nevének eltorzított, rosszul latinra fordított változatából ered.

Macskaidomítás

Menj fel a http://scratch.mit.edu honlapra, ahol megtalálod a Scratch jól ismert fejlesztőkörnyezetét. Emlékszel? Így kezdődik egy program:

w02

A következő puzzle-t a Feladatok > Érzékelés parancsai között találod. Arra gondolok, ami úgy kezdődik, hogy “kérdezd meg”.

w03

Ez a parancs úgy működik, hogy ráveszi a cicát, hogy valamit kérdezzen a gép előtt ülő felhasználótól, majd felajánlja, hogy válaszolhatsz a kérdésre. A program így néz ki:

w04

Próbáld ki, mit csinál!

w05

Igen, ide alulra írhatod a neved. Aztán nyomj egy ENTER-t, és…

w06

A macska megnémult. És vár. Mire is? Igazából most megtanulta a neved, ott van a fejében. Valahogy ki kéne kérdezni…

Válts át a Feladatok > Kinézet parancscsomagra!

w07

Ragaszd az eddigiek után a “mondd: Helló” puzzlet! Ilyeténformán:

w08

Mit csinál ez a program? Próbáld ki!

w09

Idétlen állat! Ahelyett, hogy elmondaná a megtanult nevet, udvariaskodik.

Válts most vissza a Feladatok > Érzékelés parancsaira, és azt a kis kolbászkát, amire az van írva, hogy “válasz”, tedd a “hello” helyére!

w10

A program így néz ki, némileg magyarítva. Teszteld!

w11

Oké, gondolkodjunk el, mit történt! A cica megkérdezi, mi a neved. Te begépeled. A macska ezt megjegyzi. De hol? Hát a “válasz” nevű memóriaterületen. Persze, nem mondja meg, amíg a “mondd” paranccsal rá nem vesszük.

Most tanítsuk meg egy kicsit választákosabban beszélni!

w12

Válts át a Műveletek feladatcsoportra, majd helyezd el a következő műveletet a “mondd” parancsba!

w13

Majd finomítsd a következőképpen:

w14

Ez már egy intelligens cicus!

w15

1) Feladat

Készíts egy programot, ahol a cica megkérdezi, hogy mi a kedvenc ételed, majd amikor megtudja, azt mondja: “……….., nyami! ” s megnevezi a kedvenc kajádat.

Pl.:

Macska: “Mi a kedvenc ételed?”

Te: “Pizza”

Macska: “Pizza, nyami!”

2) Feladat

Készíts programot, amely így indul:

w16

Ezután a macska megmondja, hogy hány éves vagy!

Felhasználható elemek, melyek csoportjait a színek alapján beazonosíthatod:

w19 w18 w17

A középsőbe számot is írhatsz…

3) Feladat

Írj programot, ahol a cica megkérdezi egy négyzet egyik oldalát, majd megmondja a négyzet kerületét!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.